۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

وزیر علوم ایران 'نتیجه تحقیقات دیگران را به نام خود منتشر کرد'

وزیر علوم ایران 'نتیجه تحقیقات دیگران را به نام خود منتشر کرد'


bbc.co.uk

وبلاگ متعلق به نشریه معتبر علمی نیچر (Nature)در گزارشی نوشته است که کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری در دولت ایران، در سال 2009 مقاله ای را در یک نشریه علمی به نام خود و فرد دیگری به نام مجید شهراوی منتشر کرد که شباهت زیادی به مقاله ای دارد که هفت سال پیش از آن، چند پژوهشگر کره ای در یک مقاله علمی دیگر به چاپ رسانده بودند. براساس این گزارش، بخش های عمده ای از مقاله منتشر شده توسط آقایان دانشجو و شهراوی در نشریه "مهندسی با کامپیوتر" (Engineering with Computer)عملا از مقاله ای رونویسی شده که سه محقق کره ای در سال 2002 در نشریه "ژورنال فیزیک دی" (Journal of Physics D) منتشر کردند و در یک نشست علمی در سال بعد ارائه دادند. در ادامه این گزارش مدارک علمی کامران دانشجو، که به سمت وزیر علوم ایران منصوب شده، بحث برانگیز توصیف شده و آمده است که در مورد صحت مدرک دکترای وی سئوالاتی مطرح است. کامران دانشجو در پائیز سال گذشته به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور ایران منصوب و پس از استیضاح علی کردان، وزیر وقت، سرپرستی این وزارتخانه به او سپرده شد و در انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری، سرپرست ستاد انتخابات کشور بود

حضور احمدی نژاد در نیو یورک



احمدی نژاد با پنجمین حضور خود در نیویورک بار دیگر شعارهای همیشگی خود را که هرگز به ان شعارها ایمان ندارد تکرار خواهد کرد .
ولی اگر بیشتر رسانه ها به حضور احمدی نزاد در نیویورک اهمیت میدهند فقط به خاطر این است که رسالت رسانه ای این را ایحاب میکند که به دنبال افراد پرسرو صدا بروند چه کسی بهتر از احمدی نزاد برای سوژه شدن .

عکس و بیوگرافی ندا صالحی که در روز شنبه به دست اوباش بسیج به شهادت رسید ـ





ندا آقا سلطان، ۲۷ ساله‌، دانشجوی فلسفه که در جریان اعتراضات مردمی شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ (۲۰ ژوئن) در امیر آباد تهران، به ضرب گلوله نیروهای شبه نظامی (بسیج) کشته شد .انتشار فیلم کوتاهی از کشته‌شدن وی بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های جهان بدنبال داشت.وی در روز ۳۰ خرداد به همراه استاد دانشگاهش (‌رشته فلسفه) و چند تن از هم کلاسی هایش در تظاهرات شرکت داشته است . وی برای دقایقی در حالی که با موبایل صحبت میکرده از جمع تظاهر کننده عقب می افتد که دراین هنگام ۲ لباس شخصی موتور سوار قلب ندا را با کلت کمری هدف قرار می دهند . وی در دستان استادش جان می سپارد. ظهر روز ۳۱ خرداد ( روز بعد از شهادت) پیکر ندا به شرط خاکسپاری سریع و محرمانه در بهشت زهرا به خانواده اش تحویل شده است . خاکسپاری وی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و با سرعت بسیار انجام شده است. مراسم یادبود ندا قرار بوده است در اول تیرماه ساعت ۵ تا ۶.۳۰ در مسجد نیلوفر واقع در عباس آباد تهران برگزار شود که با تماسی از طرف مسجد این مراسم لغو شده است. همچنین به تمام مساجد تهران دستور داده شده است که اجازه برگزاری مراسم ندا آقا سلطان را ندارند. سردار رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در اظهارات خود در آن زمان هرگونه تیراندازی از طرف نیروی انتظامی را رد کرد و آن را به «گروه‌های منافقان» نسبت داد. بنا به گزارش شبکه خبری سی ان ان تعداد کشته شدگان در روز شنبه خونین تهران بیش از صد و پنجاه نفر ذکر شده‌است اما تلویزیون دولتی شمار آنها را ۱۳ نفر اعلام کرد.

مدرک وزیر علوم هم تقلبی در امد

http://www.fararu.com/
سایت الف متعلق به احمد توکلی نوشت: نیچر ادعا کرد که کامران دانشجو حاصل کار علمی دیگران را به نام خود منتشر کرده است.




نشریه علمی نیچر با انتشار مطلبی در سایت خود مدعی شد که کامران دانشجو وزیر علوم ایران مقاله‌ای را در یکی از ژورنال‌های غربی منتشر کرده که کپی برداری شده از از مقالات دیگر است.



مقاله دانشجو:

Analysis of critical ricochet angle using two space discretization methods

مقاله‌ای که از روی آن کپی شده است:

Ricochet of a tungsten heavy alloy long-rod projectile from deformable steel plates

خاتمی بدون عمامه بر اثر حمله بیسجیان



ایا با این اقدامات مردم و رهبران مخالف دولت از صحنه های مبارزاتی خارج میشوند؟
منتظر اظهار نظر شما دوستان موافق و مخالف هستیم

بدون شرح

بدون شرح

بازتاب اعتراضات در گفت وگو های خبرگان رهبری




اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری در نشست افتتاحیه این مجلس کوشید تا سرفصل های مواردی را بیان کند که انتظار دارد در مباحث دو روزه خبرگان به بحث گذاشته شود.

آقای رفسنجانی گاه به روشنی و گاه پوشیده نگرانی خود را از شرایط اقتصادی و بین المللی کشور ابراز کرد وخواهان رسیدن به فضایی شد که امکان نقادی صحیح وجود داشته باشد.
آقای هاشمی گفت که باید به فضای ابهام و اتهام پراکنی پایان داده شود و با اشاره به دشواری ها پیش آمده در هنگام استقرار دولت و خواست های معترضان گفت مسایلی باید حل و فصل شود که مردم را رنج می دهد.

در زمینه اقتصادی رییس خبرگان رهبری به شرایط رکود اقتصادی و بیکاری و دورنمای سخت ناشی از کاهش درآمد های نفتی اشاره کرد و در زمینه بین المللی گفت که" امروز و فردا کردن جواب نمی دهد" که اشاره ای به سیاست دفع الوقت دولت در مذاکرات بر سر برنامه اتمی محسوب می شود.

آقای هاشمی رفسنجانی به متنی اشاره کرد که از سوی گروهی برای برون رفت از شرایط کشور در دست تهیه است. متنی که هیچ توضیح بیشتری در باره تهیه کنندگان و شکل اعلام آن داده نشد.
منازعه بر سر بیانیه پایانی

در حالی که احتمالا مهمترین سندی که در پایان نشست دو روزه خبرگان به جا خواهد ماند بیانیه پایانی است اقلیت معترض و اصلاح طلب مجلس خبرگان انتظار دارد متن مورد نظر آقای هاشمی در بیانیه بازتاب یابد.
گروه دیگری که گفته می شود در اکثریت قرار دارند تلاش می کنند تا مواردی را در بیانیه پایانی بازتاب دهند که حاوی تایید انتخابات و حمایت از اقدامات آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی باشد.
احمد خاتمی عضو هیات رییسه خبرگان تاکنون نقش سخنگوی اکثریتی را بازی کرده است که در مقابل جناح نزدیک به رییس خبرگان قرار دارد و به شدت از برخورد با معترضان پس از انتخابات و رهبران اصلاح طلب پشتیبانی کرده است.

محدودیت های خبرگان

گروهی از ناظران معتقدند که آقای هاشمی رفسنجانی برای رسیدن به خواسته خود راه سختی در پیش دارد. محسن کدیور پژوهشگر حوزه دین یاد آوری می کند که بیست سال پیش آقای هاشمی رفسنجانی در به اجرا در آوردن دو مصوبه ای که رهبری را محدود می کرد موفق نشد.
آقای کدیور می گوید " یکی از پیشنهاداتی که آقای هاشمی رفسنجانی در شورای بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ مطرح کرد محدود کردن دوره رهبری به دوره ده ساله بود که حداکثر یک بار قابل تجدید باشد.
پیشنهادی که به تصویب شورای بازنگری رسید اما با مخالفت آیت الله فاضل لنکرانی دبیر وقت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و محمد یزدی که عضو شورای بازنگری بود روبرو شد و به طور غیر قانونی کنار گذاشته شد."
به گفته آقای کدیور " پیشنهاد دیگری که آقای هاشمی رفسنجانی مطرح کرد نظارت بر عملکرد رهبری بود که به صراحت در قانون تصریج نشد بلکه در به صورت مقدمه ای بر نظارت بر بقای شرایط رهبری جنبه قانونی گرفت."
به نظر آقای کدیور" اگر نظارت بر عملکرد رهبری در قانون تصریح می شد خبرگان رهبری می توانستند شیوه ای مانند نظارت مجلس بر رییس جمهوری را به کار ببندند."
در حال حاضر دو مسیر قانونی برای نظارت بر رهبری در عمل وجود دارد: یکی از طریق کمیسیون ۱۱ نفره ای از اعضای خبرگان است که از جمله منسوبین خانوادگی یا منصوبین رسمی رهبر نباشند. اگر دو سوم اعضای این کمیسیون لازم بدانند خبرگان رهبری می توانند برای رسیدگی به موضوع برکناری رهبری تشکیل جلسه دهند.
مسیر دوم کمیته تحقیقی است که وظیفه نظارت بر تشکیلات اداری زیر نظر رهبری را بر عهده دارد و می تواند با تشخیص حضور اشخاص فاقد صلاحیت در تشکیلات زیر نظر رهبری نظر خود را به خبرگان رهبری اعلام کند.
با و جود امکان قانونی در عمل خبرگان رهبری در ایران هیچگاه در موقعیتی نبوده است که بتواند از یکی از

طرق قانونی نظارت خود بر عملکرد رهبر را ابراز کند.
خبرگان در برابر معترضان

مجلس خبرگان رهبری معمولا سالانه دو یا سه نشست برگزار می کند که در سال های گذشته از کم اهمیت ترین رویداد های سیاسی ایران محسوب شده است ، اما این روز ها دامنه اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری به مجلس خبرگان هم رسیده است.
نزدیک به یک ماه پیش گروهی از روحانیون ایران در نامه سرگشاده ای به خبرگان خواهان عزل رهبر ایران شدند. نامه ای که نام امضا کنندگان آن به دلیل ترس از واکنش حکومت اعلام نشد و آیت الله دستغیب نماینده اول فارس در خبرگان سخنگوی معترضان شد.

آقای دستغیب در بیانیه ها و سخنرانی های پس از انتخابات به مواردی اشاره کرد که به معنای حمایت از معترضان و اصلاح طلبان و نقد صریح گفته های رهبری تلقی شد.
منتقدان آیت الله خامنه ای برخورد حمایت رهبر ایران از آنچه تقلب در انتخابات نامیدند و برخورد خشونت آمیز دولت را نشانه ای از عدم صلاحیت رهبری دانستند.

محسن کدیور پژوهشگر دین معتقد است که اگر مخالفان رهبر در اجلاس خبرگان بتوانند سخن بگویند بر مواردی از فصل مربوط به حقوق ملت در قانون اساسی تاکید خواهند کرد.
اکنون به فاصله ۸ سال چهار بار انتخابات خبرگان رهبری برگزار شده است که همواره در شمار کم مشارکت ترین انتخابات های ایران از نظر تعداد آرا بوده است و در آخرین انتخابات که در سال ۱۳۸۵ برگزار شد در بیشتر حوزه های رای گیری تعداد نمایندگانی که باید انتخاب می شدند بیش از نیمی از واجدان شرایط بود که شورای نگهبان صلاحیت آن ها را تایید کرده بود و در برخی حوزه ها رقابتی وجود نداشت. شرایطی که از نظر منتقدانی مانند مهدی خلجی پژوهشگر مسایل ایران نشانه ای از عدم وجود پایگاهی مستقل برای خبرگان در نظام حکومتی ایران است.

یک نامه بی امضای دیگر نامه ای بود که از سوی گروهی از ۸۶ عضو خبرگان رهبری در حمایت از آیت الله خامنه ای و در تایید انتخابات منتشر شد. بنا بر اعلام سایت مجلس خبرگان تعداد امضا کنند گان نامه حمایت از رهبری ۶۵ رهبری نفر بود و گفته شد که ۷ نفر با این نامه مخالف بوده اند. نشانه های اختلاف نظر در میان اعضای خبرگان سبب شده است تا ناظران در انتظار تلاش دو جناح اصلی رقیب در جلسات علنی و غیر علنی باشند. بنا بر ارزیابی آقای کدیور انتظار می رود مواردی از انتقادات منتقدان رهبری در نشست غیر علنی خبرگان بیان شود.

بنا بر اخبار منتشره در نخستین جلسه خبرگان رهبری غلامحسین اژه ای دادستان کشور و وزیر اطلاعات در دوره اعتراضات پس از انتخابت گزارش رسمی خود از تحولات را به اعضای خبرگان ارایه خواهد داد. گزارشی که انتظار می رود پیشاپیش اعضای خبرگان را در بیان ارزیابی خود از تحولات محدود کند
حضور اقای کروبی در کنار خوانواده داغدار شهید ندا اقا سلطان اولین شهید راه سبز



چرا یک حکومت نباید گوش شنوا داشته باشد که اینچنین شاهد ناهنجاریها با شد ؟

قدردانی کروبی از حمایت منتظری

                                                     قدردانی کروبی از حمایت منتظری




آقای کروبی اظهار امیدواری کرد سایر بزرگان حوزه نیز به جنبش اعتراضی بپیوندند

مهدی کروبی با قدردانی از آیت الله منتظری به خاطر حمایت هایش از او در بحران پس از انتخابات، اظهار امیدواری کرده است که دیگر علما و بزرگان حوزه "توان اعتراض" بیابند.
مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی، که در هفته های اخیر به عنوان صدای اصلی مخالفان به خصوص در زمینه نقض حقوق بازداشتی ها نقش ایفا کرده، در نامه ای از آیت الله حسینعلی منتظری تشکر کرد.

در جریان بحران پس از انتخابات ایران که با اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد و سرکوب شدید این اعتراضات همراه بود، آیت الله منتظری با صدور بیانیه هایی صریح به دفاع از معترضان برخاست.
همچنین پس از آنکه گزارش شد مهدی کروبی در مراسم نماز جمعه 26 تیر به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی هدف حمله خفیف فیزیکی قرار گرفته، آقای منتظری از او دفاع کرده بود.
تا پیش از انتخابات اخیر اغلب سیاستمداران منتقد و مخالف داخل کشور حتی از تماس با آیت الله منتظری پرهیز می کردند مبادا مورد غضب قرار گیرند؛ اما نامه نگاری آقای کروبی تنها یکی از مواردی است که نشان می دهد بحران اخیر تا چه حد اینگونه معادلات را به هم ریخته است.

آقای کروبی در ابتدای نامه اش پس از عرض ارادت به آقای منتظری نوشت: "از اینکه به خاطر برخی حوادث و تعرضات پیش آمده بعد از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری برای اینجانت از این حقیر تفقد نمودید و طی نامه ها و بیاناتی اظهار تاسف فرمودید لازم دانستم بدین وسیله تشکر و قدردانی خود را اعلام دارم و از اینکه این پاسخ با کمی تاخیر خدمتتان ارسال می شود پوزش می خواهم."
آقای کروبی در باقی این نامه از رفتار حکومت با مخالفان شکایت می کند و "تعرض و برخی توهین ها و ناملایمات" برای خود را در مقابل آنچه معترضان متحمل شده اند ناچیز می شمارد.
او به ویژه به "نادیده گرفته شدن" بعضی از اصول مسلم قانون اساسی به خصوص بخش هایی از آن که برای "پرهیز از خودکامگی" تنظیم شده است اعتراض می کند.
آقای کروبی می نویسد که انتخابات "عملا در پرتو دخالت های مراکز قدرت بی معنا" شده است و آزادی احزاب و مطبوعات "به راحتی توسط مراکز خودکامه" مورد تعرض قرار گرفته است.

او می افزاید: "و از همه وحشتناک تر به بهانه حفظ امنیت، بزرگترین ناامنی؛ حمله و کشتار و ضرب و شتم و شکنجه و.... برای جوانان و زنان و مردانی که فقط با احساس مسئولیت و امیدی که خودِ این مسئولین در آنها برانگیخته بودند که میتوانید آزادانه به هر کسی رای دهید و بعد دیده بودند که چگونه نتایج اعلامی برخلاف روال قانونی و با دخالت های علنی مسئولین اجرا و نظارت بر خلاف آرای آنها اعلام می شود، به صحنه حساس مسئولیت آمده و در تظاهراتی آرام و حتی بدون شعار اعتراض خود را اعلام کردند و دیدیم که چگونه مورد تهاجم قرار گرفتند."
او در پایان نامه اش اظهار امیدواری می کند که "خداوند متعال به همه مسئولین ما احساس مسئولیت و انگیزه امانتداری برای مردم و سعه صدر و تحمل حکومت داری عادلانه و رعایت اخلاق و دستورات اسلامی را عنایت فرماید و به همه اقشار جامعه به ویژه علما و بزرگان حوزه احساس مسئولیت و توان اعتراض و برخورد با قانون گریزی ها و قانون ستیزی ها عطا کند."

نقض گسترده حقوق بشر توسط بسیجیان مسلح به سلاح گرم و سرد

                                                                 نقض گسترده حقوق بشر











علی کریم زاده یکی از سازمان دهندگان یک گروه دوچرخه سوار حامی حقوق بشر در تورنتو می گوید گروه دوچرخه سواران که از کانادا پا به رکاب بوده اند در روز 22 سپتامبر به نیویورک می رسند و در برابر مقر سازمان ملل تجمع می کنند.

توجه سازمان های بین المللی حقوق بشری به نقض حقوق بشر در ایران یکی از عوامل تمرکز یافتن تجمع معترضان دربرابر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است.

الهه هیکس مدیر اجرایی سازمان همیاران حقوق بشر معتقد است که هدف برگزار کنندگان برنامه ها ایجاد توجه به مسایل ایران در افکار عمومی جهانی و نزد رهبران جهان است.

به گفته خانم هیکس نه تنها گروه های سیاسی بلکه بسیاری از معترضان از سراسر دنیا و به ویژه آمریکا و کانادا برنامه های سفر فردی و گروهی برای حضور در تظاهرات و تجمع علیه نماینده دولت ایران تدارک دیده اند. خانم هیکس می گوید برنامه های متعددی در فاصله روز های 22 تا 24 سپتامبر در نظر گرفته شده است.

یکی از این برنامه ها "نه به احمدی نژاد و آری به حقوق بشر" نام دارد که با همراهی سازمان دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل در روز 23 سپتامبر و همزمان با سخنرانی رهبران جهان در مجمع عمومی در اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه در برخورد با اعتراضات پس از انتخابات برپا می شود. یک برنامه دیگر هم "نه به دیکتاتوری و آری به دموکراسی" نام دارد که توسط گروهی دیگر سازمان داده شده است.

تنوع گروه های معترض

وجود تنوع در گروه های برگزار کننده اعتراضات باعث شده است تا گروه های مختلف هر یک در قالب زمینه های خاص فعالیت خود در برنامه های اعتراضی شرکت کنند.

علی کریم زاده یکی از سازمان دهندگان یک گروه دوچرخه سوار حامی حقوق بشر در تورنتو می گوید گروه دوچرخه سواران که از کانادا پا به رکاب بوده اند در روز 22 سپتامبر به نیویورک می رسند و در برابر مقر سازمان ملل تجمع می کنند.

در نمونه ای دیگر از تنوع فعالیت ها رضا دقتی عکاس ایرانی از اجرای یک کار تصویری گروهی در برابر دفتر سازمان ملل متحد یاد می کند. آقای دقتی که پیش از این یک برنامه تصویری را در اعتراض به کشته شدن ندا آقاسلطان در اعتراضات پس از انتخابات در پاریس برگزار کرده بود برنامه ای را هم در نیویورک اجرا خواهد کرد.

آقای دقتی گفته که در برنامه نیویورک هزار نفر همزمان یک تصویر از ندا را به دست خواهند گرفت که نمادی همبستگی با اعتراضات در ایران است.

درخواست چهره های فرهنگی و سیاسی مهاجر
طیفی از چهره های فرهنگی و هنری و سیاسی مهاجر ایرانی در قالب بیانیه ای با عنوان "کاروان صلح و آزادی برای ایران" گفته اند معترضان را در برنامه های اعتراضی همراهی خواهند کرد.
شهرنوش پارسی پور نویسنده ساکن آمریکا که از امضا کنندگان این بیانیه است، زمینه اقدام های اعتراضی را فضای هیجانی و خشمی می داند که از پس از انتخابات تا کنون وجود دارد.
خانم پارسی پور می گوید دنیا باید بداند که مردم ایران از این که به یک نفر دیگر رای داده اند و حالا باید یک نفر دیگر را تحمل کنند خشمگین هستند.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است که نماینده ایران در سازمان ملل گفته است که تظاهرات برنامه ریزی شده مخالفان بی اهمیت است



رویارویی احمدی نژاد با مخالفان حکومت در نیویورک بدون گاز اشک اور و زندان

رویارویی واقعی با جنبش سبز در نیویورک
محمود احمدی نژاد که هفته پیش به عنوان رییس جمهوری ایران در میان حصار دانشگاه تهران و در میان تدابیر شدید امنیتی نیروی انتظامی شعار های معترضان در روز قدس را نشنیده گرفت، در روز های آینده بدون دیوار های حایل با گروه های معترض ایرانیان خارج از کشور روبرو خواهد شد.
طبق برنامه اعلام شده از سوی دولت ایران آقای احمدی نژاد روز سه شنبه 31 شهریور به نیویورک خواهد رفت و در روز اول مهرماه برابر با 23 سپتامبر برای پنجمین بار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند.

گروه هایی از ایرانیان خارج از کشور از نخستین روز های پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران در تجمعاتی در کشور های مختلف دنیا اعتراض خود را به انتخابات و دولت محمود احمدی نژاد ابراز کرد.

اکنون به نظر می رسد دور تازه اعتراضات هماهنگ شده، همزمان با سخنرانی آقای احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شکل گرفته است.

درخواست از احمدی نژاد برای توضیح درباره نقض حقوق بشر در ایران

                                                   درخواست از احمدی نژاد برای توضیح درباره نقض حقوق بشر در ایران پس از
                                                                                              انتخابات


                                                 




در آستانه سفر آقای احمدی نژاد به نیویورک، سازمان دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار آن شدند که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از رئیس جمهوری ایران بخواهند که درباره "کشتارها" و "شکنجه ها" پاسخگو باشد.

این دو گروه همچنین تعیین نماینده ویژه ای برای رسیدگی به وضع به گفته آنان وخیم و بحرانی حقوق بشر در ایران را تقاضا کردند. دولت ایران نقض حقوق بشر را رد می کند.

گروه "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" روز سه شنبه اعلام کرد که با نصب پوسترهایی بر روی کامیون هایی که در خیابان های شهر نیویورک حرکت می کنند توجه اعضای جامعه جهانی را به "خشونت های اخیر علیه معترضین و نقض گسترده حقوق بشر" جلب کرده است.
فعالان حقوق بشر می گویند که نه فقط گروه های سیاسی بلکه بسیاری از معترضان از سراسر دنیا و به ویژه آمریکا و کانادا برنامه های سفر فردی و گروهی برای حضور در تظاهرات و تجمع علیه نماینده دولت ایران تدارک دیده اند. معترضان برنامه های متعددی در فاصله روز های 22 تا 24 سپتامبرخواهند داشت.

یکی از این برنامه ها "نه به احمدی نژاد و آری به حقوق بشر" نام دارد که با همراهی سازمان دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل در روز 23 سپتامبر در اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه در برخورد با اعتراضات پس از انتخابات برپا می شود. یک برنامه دیگر هم "نه به دیکتاتوری و آری به دموکراسی" نام دارد که توسط گروهی دیگر سازمان داده شده است.

محمود احمدی نژاد در نیویورک

                                                                 محمود احمدی نژاد در نیویورک
                                                                       با هاله ای از نور و ......







محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران بعد از ظهر سه شنبه وارد نیویورک شده تا روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.
هرچند سفر هر ساله آقای احمدی نژاد به نیویورک از زمان به عهده گرفتن پست ریاست جمهوری در سال 1384 برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل خبرساز بوده است اما انتظار می رود سفر امسال با توجه به انتخابات بحث برانگیز اخیر و برخورد شدید دولت با معترضان ابعاد خبری تازه ای پیدا کند.
بسیاری از مخالفان و معترضان ایرانی گفته اند قصد دارند با تظاهرات در اطراف مقر سازمان ملل سفر نشان دهند که آقای احمدی نژاد را رئیس جمهور قانونی ایران نمی دانند.
همزمان به گزارش خبرگزاری رویتر، وزارت خارجه آلمان نیز گفته است که اگر آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی، بار دیگر هولوکاست (قتل عام یهودیان در جنگ دوم جهانی توسط نازی ها) را انکار کند، دیپلمات هایش سالن مجمع را ترک خواهند کرد و از اعضای اتحادیه اروپا نیز خواسته است چنین کنند.
اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر، مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد و پرویز داودی مشاور ارشد آقای احمدی نژاد از جمله کسانی هستند که در این سفر او را همراهی می کنند.
قرار است محمود احمدی نژاد عصر چهارشنبه در مجمع عمومی سخنرانی کند. او در سخنرانی های پیشین خود در این مجمع خواستار برقراری ارزش های الهی بر جهان شده و ساختار قدرت در سازمان ملل به ویژه شورای امنیت را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.


برای درک بیشتر هاله نور به وب سایت ابراهیم نبوی مراجعه کنید.

پاسخ آیت الله منتظری به نامه رهبر سبز اندیشان مهندس موسوی

                                                                     پاسخ آیت الله منتظری
                                                                    بسم الله الرحمن الرحیم



‏جناب آقاى مهندس میرحسین موسوى دامت توفیقاته





‏ ‏پس از سلام و تحیت ; نامه مورخ ‏۱۳۸۸/۶/۲۱‏ جنابعالى همراه با ضمیمه ‏ ‏آن واصل و ملاحظه گردید. شخصیت جنابعالى و تعهدتان نسبت به‏ ‏ارزشهاى دینى و اخلاقى و اهداف انقلاب و خدمات ارزنده دولت شما در‏ ‏دوران جنگ تحمیلى و حمایت هاى مکرر مرحوم امام خمینى (ره ) از شما براى‏ ‏همگان روشن است . در جریان انتخابات ریاست جمهورى اخیر و وقایع و‏ ‏فجایع بعد از آن که شما مورد توجه اقشار وسیعى از مردم و نخبگان قرار‏ ‏گرفتید، در حقیقت از آزمایش و ابتلاء بزرگى در پیشگاه خداوند متعال و‏ ‏در مقابل مردم آگاه ، سربلند بیرون آمدید; و تاکنون در حد امکان و توان‏ ‏خویش از حقوق تضییع شده مردمى که با شرکت در انتخابات ریاست‏ ‏جمهورى افتخار بزرگى را براى کشور آفریدند دفاع نمودید، که جاى بسى‏ ‏تقدیر و تشکر دارد.



‏ ‏امور پیشنهادى ضمیمه نامه جنابعالى که در حقیقت تقویت و فعال نمودن‏ ‏شبکه هاى اجتماعى و نهادهاى مردمى است ، امورى معقول و سنجیده و‏ ‏مطابق مقتضاى حال و شرایط کشور، و نیز مطابق دستور قرآن است که‏ ‏مى‎فرماید: (یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا...)، (سوره ‏ ‏آل عمران ، آیه ۲۰۰); اگر با انصاف و به دور از تنگ نظرى مورد بررسى قرار‏ ‏گیرد و آنها را عملى سازند و جو پلیسى و بگیر و ببند کنونى خاتمه یابد،‏ ‏مى‎تواند راه مفید و موثرى براى برون رفت از بحران کنونى - که در اثر‏ ‏قدرت طلبى و خودخواهى و غرور و ندانم کارى ها دامنگیر جمهورى‏ ‏اسلامى شده است - باشد و سنگ بناى تحولى مثبت در جهت اصلاح نظام‏ ‏و حفظ آن از خطر فروپاشى و انشقاق و پراکندگى صفوف ملت‏ ‏گردد.



‏ ‏البته توجه دارید راه اصلاحى مذکور که شما در جهت دفاع از حقوق مردم و‏ ‏نجات جمهورى اسلامى از این بحران بزرگ انتخاب کرده اید بس دشوار‏ ‏بوده و در معرض فشارها و تهدیدهاى بسیارى از ناحیه کسانى است که‏ ‏این بحران را ایجاد کرده اند. مطمئن باشید که با اتحاد و صبر و استقامت ،‏ ‏خداوند بنا بر وعده خود، راههاى هدایت براى پیروزى را به مردم عزیز‏ ‏عنایت مى‎فرماید. (والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع‏ ‏المحسنین )، (سوره عنکبوت ، آیه ۶۹); و از طرفى استقامت در این راه الهى ،‏ ‏انسان را محل نزول فرشتگان همراه با بشارت آنان به ایمنى و نداشتن ترس و‏ ‏اندوه مى‎سازد. (ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم‏ ‏الملائکة ان لاتخافوا و لاتحزنوا...)، (سوره فصلت ، آیه ۳۰).



‏ ‏متأسفانه بعد از انتخابات ، عده اى از نخبگان و فعالان سیاسى و مطبوعاتى‏ ‏بازداشت شدند و برخلاف شرع و قانون براى اعتراف گیرى هاى‏ ‏غیر حقیقى و دروغین مورد فشار قرار گرفته و اعترافات بعضى آنان از‏ ‏رسانه هاى عمومى پخش گردید، و این مسلم و بدیهى است که اقرار‏ ‏شخص بر علیه شخص دیگرى در چنین شرایطى معتبر و مسموع نیست ;‏ ‏بلکه آنچه بیشتر مورد تأکید روایات مستفیضه مى‎باشد این است که حتى‏ ‏اقرار شخص بر علیه خودش در زیر هر گونه فشار و شکنجه اعم از تهدید،‏ ‏تجرید، حبس ، ترس و مانند آن اعتبارى نداشته و مسموع نمى باشد. (وسایل الشیعة ، جلد ۱۸، صفحه ۴۹۷ و ۴۹۸; و دراسات فى ولایة الفقیه ، جلد دوم ، صفحه ‏ ‏۳۷۸).



‏ ‏و اجتهاد در مقابل نص این روایات ، صحیح نیست ; و نظردادن در مقابل‏ ‏آنها بدعتى واضح است ، و اصل "اقرار العقلاء على انفسهم جایز" فقط در‏ ‏شرایط عادى و بدون اعمال زور و فشار نافذ است .



‏ ‏علاوه بر این ، در اصل سى و هشتم قانون اساسى آمده است : "هر گونه‏ ‏شکنجه براى گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است . اجبار شخص به‏ ‏شهادت ، اقرار و یا سوگند مجاز نیست ; و چنین شهادت و اقرار و سوگندى‏ ‏فاقد ارزش و اعتبار است . متخلف از این اصل طبق قانون مجازات‏ ‏مى‎شود." طبق عموم و اطلاق این اصل ، هر گونه شکنجه اى براى‏ ‏اعتراف گیرى و کسب اطلاعات مجازات دارد، و اقرارها و اعترافات گرفته‏ ‏شده از این طریق نیز ارزش و اعتبارى ندارد.



‏ ‏روشن است که حبس در سلول انفرادى بویژه در دراز مدت که متهم را‏ ‏زیر فشار وادار به اعتراف مى‎کند از مصادیق بارز شکنجه است ; و با‏ ‏اعمال فشار و شکنجه ، مخصوصا به شکل وحشتناکى که در دوره اخیر انجام‏ ‏شده و شرایط غیرعادى که در پى آن وجود دارد، اعترافات متهم حتى بر‏ ‏علیه خودش نیز معتبر و مسموع نیست ; حتى اگر متهم بارها در آن شرایط و‏ ‏از طریق مصاحبه و میزگرد اعتراف و اعلام کند که خطا کرده و مرتکب‏ ‏اشتباه و جرم شده است ، اعترافات مکرر با وجود آن شرایط در بى اعتبار‏ ‏بودن ، حکم همان اعتراف اولیه را دارد.
‏همچنین در اصل سى و نهم قانون اساسى آمده است : "هتک حرمت و حیثیت‏ ‏کسى که به حکم قانون دستگیر، بازداشت ، زندانى یا تبعید شده به هر‏ ‏صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است ."

‏حال چگونه شده است که افراد سرشناسى که سالها براى این نظام خدمت‏ ‏کرده اند با اعترافات فاقد ارزش و اعتبار، در معرض دید میلیونها نفر‏ ‏مورد هتک حرمت و حیثیت قرار گرفته اند ولى هیچ کس در قبال این مسأله‏ ‏نه تنها مجازات نمى شود بلکه مورد تأیید و تشویق قرار گرفته و اعترافات‏ ‏نیز معتبر شمرده مى‎شود؟!

‏ ‏آنچه در این خصوص مشکل را بیشتر کرده و اعترافات را بى اعتبارتر‏ ‏مى‎کند این است که در سیستم قضایى کنونى کشور، مدعى و طرف دعوا‏ ‏در مقابل متهمان سیاسى که جریان فکرى مقابل حاکمیت هستند، خود‏ ‏اعتراف گیران و محاکم قضایى وابسته به حاکمیت است ; و نزد هیچ عقل‏ ‏سلیمى در هیچ کجاى جهان ، این گونه اعترافات و نیز حکم و داورى ‏ ‏متعاقب آن ، کمترین ارزش حقوقى و قضایى را ندارد; چون در چنین‏ ‏محکمه اى مدعى و قاضى یکى است و فلسفه وجود هیأت منصفه که در اصل‏ ‏۱۶۸ قانون اساسى آمده است همین است ، که متأسفانه به این اصل هم مانند‏ ‏بسیارى از اصول قانون اساسى بى توجهى شده و به آن عمل نمى شود.
‏ ‏اقدامات اخیر حاکمیت و دادگاههاى نمایشى آن علاوه بر این که خلاف شرع‏ ‏و خلاف مصالح کشور و اسلامیت و جمهوریت نظام و از بدعت هاى بارز‏ ‏مى‎باشد، برخلاف مصلحت دنیوى خود حاکمان که مى‎خواهند حکومت و‏ ‏ریاست کنند نیز مى‎باشد. حاکمیت اگر به جاى سرکوب مردم و ایجاد‏ ‏فجایع اخیر، عقل و شعور سیاسى را حکم قرار داده و به تذکرات بعضى از‏ ‏بزرگان و علماء و مراجع گوش فرا داده بود و یک هیأت بیطرف و‏ ‏مرضى الطرفین را براى رسیدگى به شبهات انتخاباتى تعیین نموده بود، هرگز‏ ‏گرفتار بحران عدم مشروعیت کنونى نمى شد. حکومتى که در آن اقشار‏ ‏وسیعى از مردم و نخبگان ، ناراضى و در فشار باشند قابل دوام نیست . اگر‏ ‏حکومت کردن با این شیوه و روش و با ایجاد رعب و خفقان و استبداد و‏ ‏سرکوب و پر کردن زندانها از نخبگان و آزادى خواهان و گروههاى سیاسى‏ ‏مختلف ممکن بود، رژیم شاه توانسته بود حکومت خود را حفظ کند و هنوز‏ ‏پابرجا بود.
‏نظامى که تحت لواى اسلام بوده و افتخار شیعه بودن را دارد با انجام چنین‏ ‏اعمالى نه تنها در سطح جهان ، بلکه در کشور و در میان توده ها و جوانان ‏ ‏خودمان نیز موجب بدبینى نسبت به اسلام و دین گشته ، و عجز اسلام از‏ ‏تحقق عدالت در جامعه را اعلام مى‎کند; و متأسفانه تصمیم گیرندگان امور‏ ‏بر این حقیقت روشن چشم بسته اند و به مدح مداحان و چاپلوسى‏ ‏تملق گویان - که طبق حدیث پیامبر خدا(ص ) باید خاک بر دهان آنان ریخته‏ ‏شود - دل خوش کرده اند.



‏ ‏سلامتى و توفیق جنابعالى را در پیمودن این راه خطیر از خداوند بزرگ‏ ‏مسألت دارم .

‏ ‏والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته .

‏۳۱ شهریور ماه ۱۳۸۸ - ۲ شوال ۱۴۳۰‏

‏قم المقدسة - حسینعلى منتظرى ‏
منبع: سایت اطلاع رسانی دفتر آیت الله منتظری

متن نامه میر حسین موسوی رهبر سبز اندیشان به ایت الله منتظری


متن نامه میرحسین موسوی                                                            



‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏
‏مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمى منتظرى (دام ظله)
‏ ‏با سلام ; پیرو حوادث چند ماهه اخیر بیانیه ضمیمه از سوى اینجانب صادر‏ ‏شده است . احساس نیازى که همواره براى همفکرى و همکارى با مرجعیت‏ ‏گرانقدر و روحانیت متعهد وجود دارد مرا تشویق کرد تا نسخه اى از آن را‏ ‏جهت اخذ راهنمایى تقدیم کنم .

‏ ‏اولین هدف در این بیانیه آن است که اگر خشم و نارضایتى در مردم به‏ ‏وجود آمده است آنان تصور نکنند که این احساسات منفى انباشته شده در‏ ‏ضمیرشان متوجه دین است . این رسالتى است که به نظر مى‎رسد بر عهده ‏ ‏تمامى کسانى که اسلام بر آنان حق حیات دارد و در رأس آنان روحانیت‏ ‏اسلام قرار گرفته باشد تا اجازه ندهند اقشار مختلف ، على الخصوص جوانان‏ ‏که اینک اکثریت جامعه ما را نیز شکل مى‎دهند میان برداشت هاى‏ ‏نادرست ، گزینشى و سطحى از دین و حقیقت آن اشتباه کنند و بر اثر‏ ‏هیجان هاى عاطفى از اسلام فاصله بگیرند.

‏ ‏رسانه هاى دولتى اصرار دارند که ما را مسبب و محرک حوادث این چند‏ ‏ماهه معرفى کنند، حال آن که رفتارهاى مسئولان کشور نه فقط در‏ ‏انتخابات ، بلکه از سال ها پیش هیمه هایى را انباشته بود که با خطاهاى این‏ ‏ایام شعله ور شد و با باد نخوتى که بر آن دمیدند ابعاد این آتش روز به روز‏ ‏توسعه پیدا کرد. اینجانب قطعا حق را به مردمى مى‎دهم که با برخوردهاى‏ ‏غیراسلامى ، غیرقانونى و غیرمنصفانه حقوقشان پایمال شده است ; و با‏ ‏استناد به مدارک غیرقابل انکار بدون تردید اعتقاد دارم که در انتخابات‏ ‏تقلب هاى سازمان یافته و وسیع رخ داده است . در عین حال اگر در موجى‏ ‏که از خشم مردم برخاسته است احساس خطر براى اصل کشور و اصل‏ ‏نظام نمى کردم ، برایم سخت نبود که بیست سال دیگر سکوت کنم .

‏ ‏اما این گونه نبود و نیست که مردم با سکوت یا سازش یک نفر دست از‏ ‏حرکت خود بردارند، بلکه پس از مدت کوتاهى بلاتکلیفى به زودى این‏ ‏حرکت از نو و با شکلى کور و در حالى که به هیچ یک از دلبستگان به نظام‏ ‏اعتماد نداشت آغاز مى‎شد، و چه بسا دیگرانى که براى این کشور و ملت‏ ‏خواب هاى ناگوار دیده اند در هدایت آن به سوى منافع و مطامع خود طمع‏ ‏مى‎کردند.

‏ ‏هدف دیگر از این بیانیه و نیز بیانیه ها و حرکات قبلى این است که‏ ‏تکاپوهاى مردم در چهارچوب نظام باقى بماند و در دام ساختارشکنى هاى‏ ‏خطرناک نیفتد. این خطرى است که اگر محقق شود به راحتى مى‎تواند از‏ ‏ایران افغانستان و عراقى دیگر بسازد. ما نمى توانیم براى خوش آمد کسانى‏ ‏که نمى توانند این خطر را ببینند وظیفه خود را در پیشگیرى از آن فراموش‏ ‏کنیم ، کما این که نمى توانیم بدون اثبات تعهد خود نسبت به خواسته هاى به‏ ‏حق مردم و بازگو کردن آن در گفته هاى خود از آنان دعوتى براى آرامش‏ ‏داشته باشیم .

‏ ‏مرحوم ملا محسن فیض کاشانى در رساله الفت نامه غایت اکثر تکالیف‏ ‏شرعیه را حصول محبت و الفت اجتماعى ذکر مى‎کند. نتیجه اى که از این‏ ‏محبت و الفت ناشى خواهد شد همان چیزى است که در علوم جدید از آن با‏ ‏عنوان شبکه هاى اجتماعى نام مى‎برند، به عنوان راهى براى مهار حکومت‏ ‏و بازداشتن آن از تکرار خطاهایش ، و به مثابه روشى که به سرزندگى‏ ‏اجتماعى بینجامد و بسترى که توان ها و عواطف به هیجان آمده را در بستر‏ ‏خود جاى دهد و از سرریزهاى تخریب کننده آن جلوگیرى کند، تقویت‏ ‏شبکه هاى اجتماعى در این بیانیه توصیه شده است . این پیشنهاد‏ ‏مى‎توانست بنا بر آن چیزى که فیض مى‎فرماید رونویسى از نسخه اسلام‏ ‏تلقى شود، اگر چه کسانى که در بى انصافى مبالغه مى‎کنند آن را رونویسى از‏ ‏نسخه سیا خوانده اند.و سرانجام در این بیانیه راهکارهایى براى برون رفت از بحران فعلى ارائه‏ ‏شده است که امیدوارم مورد اعتنا قرار گیرند.

‏ ‏‏۱۳۸۸/۶/۲۱‏‏

‏ ‏با احترام - میر حسین موسوى


آیت الله منتظری: راه اصلاح برای حفظ جمهوری اسلامی بس دشوار است


آیت الله منتظری: راه اصلاح برای حفظ جمهوری اسلامی بس دشوار است

آیت الله منتظری: حاکمیت گرفتار عدم مشروعیت شده است
آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه در قم، در نامه ای به میرحسین موسوی از دشواری راه اصلاحات سخن گفته است
نامه آیت الله منتظری در پاسخ به نامه ای انتشار یافته که میرحسین موسوی در روز 21 شهریور ماه برای او ارسال کرده و خواستار راهنمایی در مورد حوادث اخیر شده بود اما با توجه ه اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای در باره قابل قبول بودن اعترافات متهمان، از مسایل مطرح شده در آن نامه فراتر رفته و مسایل دیگری را هم مطرح ساخته است
متن نامه آقای موسوی، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری، و پاسخ آیت الله منتطری در پایگاه اینترنتی این مرجع تقلید منتشر شده است
آقای موسوی بیانیه ای را نیز ضمیمه این نامه کرده بود که متن آن منتشر نشده است با این حال از مضمون نامه پیداست که این بیانیه احتمالا همان بیانیه 14 شهریور آقای موسوی است.
لطفا نظر خود را در مورد این پیام اعلام کنید.