۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

to all green hearts


سعيد حجاريان از زندان آزاد شد




سعید حجاریان عضو شورای مرکزی حزب مشارکت پس از تحمل ۱۰۰ روز از
زندان دیروز آزاد شد. خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی در حالی از آزادی وی از زندان اوین خبر دادند که پیش از آن گفته می شد او در خانه ای امن تحت نظر است.
حجاریان به دلیل عوارض ناشی از ترور ده سال پیش به مراقبت های پزشکی روزانه نیاز دارد. او از جمله زندانیانی بود که در دادگاه از دیدگاههای گذشته ابراز ندامت کرد.

حجاریان دو روز پس از آن که رییس کل دادگستری از صدور حکم اولیه ۲۰ از تن زندانیان خبر داد آزاد شد.








مادرهنگامه شهيدی: « ۹۰ روز است زندگی من پشت ديوارهای اوين ميگذرد»

مادرهنگامه شهيدی: « ۹۰ روز است زندگی من پشت ديوارهای اوين ميگذرد»

هنگامه شهيدی روزنامه نگار و مشاور امور زنان در ستاد انتخابات رياست جمهوری مهدی کروبی در نهم تيرماه بازداشت و
در حال حاضر گفته ميشود که در بند ۲۰۹ زندان اوين بسرمی برد. از زمان بازداشت به وی اجازه ملاقات با وکيل مدافع خود آقای محمد مصطفايی نيز داده نشده است.


بنابر خبری که درسايت کانون زنان ايرانی بنقل از روزآنلاين آمده است خانواده هنگامه توانسته اند هفته گذشته با وی در زندان اوين ملاقات داشته باشند.
مادر هنگامه به خبرنگار روز گفته است که دخترش پس از شنيدن آنکه ملاقات آنها از پشت شيشه های کابين صورت ميگيرد خود را در و دیوار و شیشه های کابین می کوبیده و فریاد میزده است : "امروز تولد دخترم است و من به جای دخترم میخواهم مادرم را در آغوش بگیرم." به گفته مادر خانم شهيدی دخترش در زندان دچار مشکل کلیه شده ولی فقط ۴ بار در ۲۴ ساعت اجازه دستشویی رفتن می دهند.
مادر هنگامه پس از ملاقات با دخترش با دفتر دادستانی تماس می گيرد و به آنها گفته است: "دختر من بچه همین انقلاب است کار به کجا کشیده که یک زندانی حتی حق دستشویی رفتن هم ندارد؟"
از سوی ديگر محمد مصطفايی وکيل مدافع هنگامه شهيدی در نامه ای سرگشاده به دادستان دادسرهای عمومی و انقلاب تهران در هفته گذشته می نويسد که گناه موکل وی فعالیت در تبلیغات انتخاباتی حزب اعتماد ملی بوده وصرفا برای اخذ اقرار، هنگامه را مدتها در انفردادی نگه داشته شده اند. آقای مصطفايی در نامه سرگشاده خود می نويسد موکلش به ارتکاب جرمی نامعلوم و با دلایلی نامعلوم، با قرار بازداشت موقت، به بند ۲۰۹ بازداشتگاه امنیتی زندان اوین اعزام گردیده بدون اینکه مدافعی داشته باشد.
وکيل مدافع اين روزنامه نگار جوان می افزايد: "قرار بازداشت موقت صادره به زیان خانم شهیدی، تنها به امضای وی رسیده و حقوق قانونی اش از جمله حق اعتراض این قرار به وی تفهیم نگردیده و همچنان پرونده اتهامی ایشان معلق مانده است."
آقای مصطفايی در نامه اش به دادستان دادسری تهران از باز جوييهای مکرر، و نحوه بازجويی از هنگامه شهيدی و اعمال شکنجه روحی و رواني عليه وی ابراز نگرانی می کند و معتقد است که بدليل فراهم ننمودن شرایط دادرسی عادلانه بر طبق مقررات قانون حفظ حقوق شهروندی و آیین دادرسی کیفری در ايران حقوق موکلش نقض شده است.
مادر هنگامه نيز بدنبال ملاقات با دخترش در زندان اوين می گويد: " ۹۰ روز است که زندگی من یا پشت دیوار های اوین می گذرد و یا در راهروهای دادگاه انقلاب و دادستانی و هنوز هم مشخص نیست هنگامه را کی آزاد خواهند کرد و بلاتکلیف هستیم."
در همين حال انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ايران با انتشاربيانيه ای در روز چهارشنبه ۸ مهر ماه با ابراز نگرانی و اعتراض به «احضار، حبس و تهدید» روزنامه‌نگاران در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است به که به این وضعیت «تاسف‌ بار» پایان دهند.

انتقاد مهدی کروبی از عملکرد اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان


انتقاد مهدی کروبی از عملکرد اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان



مهدی کروبی نامزد معترض به نتيجه انتخابات در نامه‌ای از عملکرد اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان رهبری و اعضای آن مجلس انتقاد کرد و گفت که خبرگانِ ملت در اين اجلاس سر خود را زير برف کرده اند. مجلس خبرگان رهبری، هفته گذشته در پايان اجلاس دو روزه خود با انتشار بيانيه‌ای از عملکرد آيت ‌الله علی خامنه‌ای در حوادث پس از انتخابات قاطعانه دفاع کرد و وی را تنها کسی دانست که لباسِ رهبری بر قامتش زيبنده است. آقای کروبی در اعتراض به اين اعلامِ موضع اعلام کرده که در اين اجلاس مجلس خبرگانِ رهبری به خاطر نپرداختن به اموری که بايد مورد کنکاش قرار مي‌گرفت به نهادی بي‌اثر تبديل شده است. اين نامزد معترض به نتيجه انتخابات، ماحصل اين اجلاس دو روزه را چند سخنرانی و صدور بيانيه‌ دانست که به اعتقاد وی بدون برگزاری اجلاس هم مي‌شد آن را انجام داد. اين نامزد معترض به نتيجه انتخابات در ادامه ضمن انتقاد از هاشمی رفسنجانی از وی سئوال کرده که «به راستی تا چه حد در اين اجلاس به عملکردِ برخی سازمان‌های تحت نظارت رهبری که نظارتِ عاليه بر آنها بر عهده ی شما در مجلس خبرگان است رسيدگی شد؟» آقای کروبی در ادامه از هاشمی رفسنجانی پرسيده «تا چه حد جايگاه صندلی‌ای که بر آن تکيه زده‌ايد را حفظ کرده و به چه ميزان در جايگاه رياست مجلس خبرگان، حافظِ انقلابی بوده‌ايد که اصلی‌ترين هدف آن، مقابله با بي‌عدالتی و تضييعِ حقوق مردم بوده است؟»

آقای موسوی در بيانيه سيزدهم


آقای موسوی در بيانيه سيزدهم


مخالفت ميرحسين موسوی با هرگونه تحريمِ خارجیمير حسين موسوی می گويد، راهپيمايی روز قدسِ امسال در روندِ حوادث چند ماه گذشته بدون ترديد، يک نقطه ی عطف محسوب می شود. آقای موسوی در بيانيه سيزدهم خود با اشاره به حضور گسترده ی معترضان در راهپيمايی روز قدس می گويد سه ماه، خشونتِ بی سابقه کمترين اثری در حضور مردم به جای نگذاشته، بلکه آن را فراگيرتر کرده است. در ادامه بيانيه آقای موسوی آمده است روز قدسِ امسال نشان داد اين شبکه همچون نوزادی که به راه افتاده باشد با سرعتی باورنکردنی در حال رشد است. آقای موسوی در بخش ديگری از بيانيه ی خود با غلط خواندن و ماجراجويانه توصيف کردنِ سياستهای خارجی دولت دهم می گويد اين سياستها، کشور را در آستانه ی بحرانهايی قرار داده که بيشترين خسارت آن را قشرهای محروم خواهند پرداخت. اين نامزد معترض به نتايج انتخابات همچنين ضمن مخالفت با هرگونه تحريمِ خارجی آن را نه تحريمِ يک دولت، بلکه تحميلِ رنج های بسيار بر مردمی توصيف کرده که مصيبت دولتمردانِ ماليخوليايی زده برايشان کافی است.

تجمع اعتراض‌ آميز در دانشگاه شريف

تجمع اعتراض‌ آميز در دانشگاه شريف
دانشگاه صنعتی شریف تهران صبح سه شنبه صحنه برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان بود. به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این تجمع بیش از هزار نفر از دانشجویان شرکت داشتند و شعارهایی علیه چهره های دولتی سردادند.
تجمع دانشگاه شریف یک روز پس از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران صورت می گیرد. این افراد به حضور کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم، در مراسم افتتاح دانشگاه شریف اعتراض داشتند.
این تجمع ها در حالی برگزار می شوند که مهدى قمصرى، معاونت دانشجویی دانشگاه تهران، درباره برگزاری «تجمعات غیرقانونی» هشدار داده است.
خبرگزاری مهر روز سه شنبه به نقل از معاون دانشجویی دانشگاه تهران ضمن تأیید خبر انتشار اطلاعیه اخطار به دانشجویان در کوی دانشگاه تهران نوشت: «این اطلاعیه بیشتر به درخواست خانواده دانشجویان و نگرانی ساکنین کوی دانشگاه درباره تحرکات بیرونی و تاثیر آن بر جو کوی تنظیم شده است.»
معترضان دانشگاه صنعتی شریف در تجمع روز سه شنبه شعارهایی از جمله «مرگ بر ديكتاتور»، «منتظری صانعی، روحانی واقعی»، «تا احمدی نژاده، هر روز همین بساطه»، «كروبى بت شكن، بت بزرگ را بشکن» و «شکنجه، تجاوز دیگر اثر ندارد» سردادند.
به گزارش خبرنامه اميرکبير «جمعيت معترض و مخالف دولت کودتا به قدری زياد بود که نيروی حراست و انتظامات مستقر در آن حوالی نتوانستند دانشجويان را پراکنده کنند و دقيقه بر دقيقه به شمار دانشجويان افزوده شد. اين اتفاق در حالی افتاد که حراست دانشگاه با احضار چند تن از دانشجويان و گرفتن تعهد از آنها در روزهای قبل، سعی کرده بود تا دانشجويان را از شرکت در تجمع بازدارد.»
به گزارش خبرنامه اميرکبير دانشجویان سپس به سمت درب دانشگاه در خيابان آزادی رفتند که با حمايت و تشويق مردم روبرو شدند و پس از مدتی با هجوم گارد ويژه پراکنده شدند. در پايان نيز سی دی يادبود شهدای جنبش سبز بين دانشجويان پخش شد.
روز دوشنبه نیز دانشجویان معترض دانشگاه تهران با آغاز سال تحصیلی شعارهایی چون «دولت کودتا، استعفا استعفا» سردادند و خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند. این تجمع دانشجویی همزمان با حضور غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس نهم شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دانشگاه تهران صورت گرفت. فیلم های کوتاه منتشر شده بر شبکه اینترنت نشان می دهد که دانشجویان آقای حداد عادل و هیات همراه او را هو می کنند و شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «وکیل ضدملت خجالت خجالت» سر می دهند.
دانشجویان دانشگاه تهران در حالی شعارهای اعتراضی سردادند و تجمع کردند که کامران دانشجو وزير علوم دولت محمود احمدى‌ نژاد هم در دانشگاه تهران حضور داشت.

دفتر تحکيم وحدت خواستار آزادی هر چه سريعترِ زندانيانِ سياسی شد


دفتر تحکيم وحدت خواستار آزادی هر چه سريعترِ زندانيانِ سياسی شد


دفتر تحکيم وحدت دربيانيه ای به مناسبت آغاز سال تحصيلی دانشگاهها خواستار آزادی هر چه سريعترِ زندانيانِ سياسی شده و گفته است دانشگاه بی صبرانه منتظر در آغوش کشيدن استادانِ زندانی خود چون سعيد حجاريان، احمد زيدآبادی، عبدالله مومنی، علی تاجرنيا، کيوان صميمی، و ديگر آزاديخواهان و حق طلبانِ در بند است. در اين بيانيه همچنين بر فعاليت های مسالمت آميز و پرهيز از خشونت و تداوم دفاع از حقوق بشر تاکيد شده است. دفتر تحکيم وحدت، در بيانيه ی خود می گويد بازگشت ِ دانشجويانِ محروم از تحصيل به دانشگاه بازگشت اساتيدی که اجباراً بازنشسته و خانه نشين شده اند و توقف اين روند جلوگيری از دخل و تصرف های ناصواب در قالبِ انقلاب فرهنگی در علوم انسانی و ماننده آن می تواند مبنايی برای اتحاد و ائتلافِ حداکثری دانشجويان بر اساس مطالباتِ حداقلی آنها باشد.

۳۰۰نفر از فعالان از فراخوان آيت ‌الله منتظری برای مقابله با ظلم به شهروندان در پوشش و به نام دين


۳۰۰نفر از فعالان از فراخوان آيت ‌الله منتظری برای مقابله با ظلم به شهروندان در پوشش و به نام دين


بيش از ۳۰۰ نفر از فعالان سياسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی با انتشار نامه ای خطاب به ملت ايران و مراجع تقليد از فراخوان آيت‌الله حسينعلی منتظری برای مقابله ی مراجع تقليد با ظلم به شهروندان، در پوشش و به نام دين و همچنين از اقدامات شجاعانه آيت الله يوسف صانعی حمايت کردند. امضا کنندگانِ اين نامه اقدامِ آيت الله منتظری و آيت الله صانعی در انتقاد از وضعيت جاری را شجاعانه توصيف کرده و از ساير مراجع تقليد و علمای دين خواسته اند آنان نيز به اين «فريضه دينی» عمل کنند. در اين نامه هشدار داده شده در صورتِ سکوت بزرگان دينی حوادث اخير به نام آنان نوشته خواهد شد و دولتمردان و حاکمان از اين اهرم برای فشارآوردن به روحانيان در راستای پيشبرد مقاصدشان بهره مي‌گيرند. در همين حال روز سه شنبه رييس کل دادگستری استان تهران گفت احکام اوليه ی بيست تَن از متهمانِ حوادث پس از انتخابات در ايران صادر شده اما قطعی نيست. سيد عليرضا آوايی تأکيد کرد که متهمان حق اعتراض دارند و اين احکام قابل تجديد نظر هستند.

ارزيابی روزنامه کيهان چاپ تهران از تظاهرات دانشجويان و توصيه برخورد قاطع با دانشجويان خاطی


روزنامه کيهان در يک گزارش خبری تحليلی نوشته است «جبهه اصلاحات تعطيلی احتمالی دانشگاه ها در ادامه اعتراض های پس از انتخابات رياست جمهوری ايران را در زمره بد اقبالی های سياسی خود ارزيابی می کند.» چرا که «استراتژيست های اين جبهه استفاده از پتانسيل دانشگاه ها را بهترين مجال برای فتنه افروزی در فضای امن اجتماعی دانسته و تنها راه برای امتيازگيری سياسی از نظام را همين فرصت می دانند.» کيهان در ادامه اين مطلب تظاهرات دانشجويی اخير در دانشگاه تهران را در زمره توطئه مشترک گروههای فعال دانشجويی نظير طيف علامه دفتر تحکيم وحدت و سازمان مجاهدين خلق به سرکردگی مسعود رجوی عنوان کرده و می نويسد «گروهک غيرقانونی علامه دفتر تحکيم وحدت متولی ساماندهی اساتيد مختلف برای راه اندازی اين موج اعتراض ها در دانشگاه هاست.» کيهان «اعتراض به وضعيت خوابگاه ها، کيفيت غذا، امور آموزشی در دانشکاهها و تلاش برای گسترش اعتراض ها به ساير شهرستان ها را در شمار فهرست بهانه سازی های اعراض آميز ونا امن سازی دانشگاه ها ذکر کرده است.» کيهان در ادامه اين گزارش تأکيد بر مسئوليت سنگين دانشجويان و مديران متعهد دانشگاهی نسبت به حفظ امنيت فضای آکادميک دانشگاه ها، «فعال سازی کميته های انضباطی و برخورد قاطع با دانشجويان خاطی و برقراری ارتباط با اوليای دانشجويان و استفاده از ظرفيت اساتيد متعهد» را بعنوان راهکاری جهت ايجاد ثبات در فضای دانشگاهی توصيف کرده است. در همين حال آغاز سال تحصيلی جديد با نا آرامی های دانشجويی در ايران همراه شده است. روز دوشنبه صدها تن از دانشجويان دانشگاه تهران بر عليه محمود احمدی نژاد شعار هايی سر دادند. يک روز پس از آن دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف نيز با سر دادن شعارهايی نسبت به حضورِ وزير علوم در اين دانشگاه اعتراض کردند.

Picturs From Mr.Mosavi










اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در تهران می گوید که در مجمع پنج نوع ماهی در دریای خزر وجود دارد که خاویار تولید می کند. قدمت ماهی های خاویاری به ۴۰۰ میلیون سال قبل می رسد.


 

در پی فروپاشی اتحاد شوروی که انحصار دولتی صید ماهی خاویار را در چهار کشور روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از میان برداشت، صید بی رویه ماهی خاویار در این کشورها آغاز شد، تا آنجا که نسل این ماهی در دریای خزر در خطر انقراض قرار گرفته است.
کشورهای ساحلی دریای خزر برای حفظ نسل ماهیان خاویاری از چند سال پیش در صدد تعیین سهمیه برآمدند. بر این اساس کل کشورهای ساحلی می توانند سالانه ۹۰ تن ماهی صید کنند که از این میزان ایران با بیشترین سهم ۴۲ تن سهمیه دارد امابه گفته کارشناسان این سهمیه از سوی کشورها رعایت نمی شود.
محمد پورکاظمی، رئیس موسسه ماهیان خاویاری در رشت می گوید که کشورهای ساحلی دریای خزر در سال های اخیر اگرچه صادرات خاویار را کاهش داده اند اما توزیع آن را در بازهای داخلی و منطقه ای افزایش داده اند.
مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری ایران یک سال پیش نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می داد تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی یعنی ۱۲ سال دیگر ذخایر خاویار دریای خزر به صفر خواهد رسید.
علاوه بر صید بی رویه، آلودگی ناشی از استخراج نفت و گاز نیز از عوامل جدی تهدید کننده ماهی خاویار و دیگر آبزیان دریای خزر است.
ایران می گوید که برای حفظ ذخایر و منایع آبزی و جلوگیری از انقراض نسل برخی گونه ها نیازمند عزم جدی ملی و بین المللی کشورهای حاشیه دریای خزر است.

روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ایران کشورهای ساحلی دریای خزر هستند اما از میان این پنج کشور فقط روسیه و ایران محدودیت هایی برای صید ماهی خاویاری اعمال کرده اند



خاویار خزر؛ از میز صبحانه اوباما تا خطر انقراض

در حالی که رسانه های داخلی در ایران می گویند که کشورهای ساحلی دریای خزر در سال آینده خورشیدی صادرات خاویارشان را متوقف خواهند کرد، نماینده ایران در اجلاس شیلات ۵ کشور ساحلی دریای خزر گفته که این کشورها هنوز درباره سهمیه صید ماهی خاویاری به توافق نرسیده اند و این به معنای توقف صادرات نیست.


پیشتر کشورهای ساحلی دریای خزر در جریان اجلاسی که نمایدگان شیلات آنها در بندر انزلی برگزار کرده بودند در صدد مشخص کردن سهمیه برآمدند اما به علت ترک این اجلاس توسط نماینده روسیه متن پیش نویس به تصویب نهایی کشورهای ساحلی نرسیده بود.
سال صادراتی خاویار حدودا از فروردین آغاز می شود و کشورهای ساحلی هنوز ۶ ماه برای تعیین سهمیه سال آینده خود فرصت دارند.
محمد پور کاظمی رئیس موسسه ماهیان خاویاری و نماینده دولت ایران در اجلاس کشورهای ساحلی در بندر انزلی که تیرماه امسال برگزار شد می گوید که این به معنای توقف صادرات خاویار خزر نیست.
آقای پورکاظمی می گوید که حضور همه کشورهای ساحلی برای رسیدن به توافق نهایی لازم بود و در غیاب روسیه امضای سند امکان پذیر نبود.
چهار کشور دیگر ساحلی دریای خزر یعنی ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان با ارسال نامه مشترکی همراه با پروتکل توافقی چهار کشور حاضر در نشست بندرانزلی، از دولت فدرال روسیه درخواست کرده اند تا پروتکل را امضا و آن را به ایران که ریاست دوره ای اجلاس کمیسیون منابع زنده دریای خزر را بر عهده دارد، ارائه کند.
ماهیان خاویاری؛ فسیل های زنده جهان
ماهیان خاویاری خزر که به علت عمق زیاد دریا در بخش جنوبی که عمده آن در سواحل ایران است، زیست می کنند ۹۰ درصد خاویار جهان را تامین می کنند.
خاویار خزر یکی از خوراکی های گرانقیمت در جهان است که معمولا در میهمانی های رسمی مقام ها سرو می شود و از جمله در صبحانه کاری ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه به افتخارحضور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تیر ماه امسال در مسکو سرو شد.
درآمد حاصل از استحصال خاویار در دریای خزر، سالیانه یک میلیارد دلار تخمین زده می شود. ماهی خاویاری یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی در جهان است که قدمت آن به پیش از وجود دایناسور ها می رسد و به همین دلیل از آن به عنوان "فسیل جهان" یاد می شود.

واژه جدید بعد از فرافکنی /گروه فشار/لباس شخصی/و.....

 افراد خود سر چه کسانی هستند
 بشنوید
 از زبان رییس دادگستری تهران اقای اوایی

ظاهرا منظور از "افراد خودسر" ماموران دولتی است که گفته می شود به اتهام سوء رفتار با بازداشت شدگان، از جمله ضرب و جرح و قتل شماری از آنان، دستگیر شده اند اما مشخص نیست که آیا در میان آنان، افراد دیگری، از جمله نفرات پلیس ضد شورش، ماموران بسیجی و اعضای گروه موسوم به لباس شخصی ها هم وجود دارند که گفته شده مسئول حمله به تظاهرکنندگان و جرح و قتل تعدادی از آنان و تخریب اموال مردم بوده اند.
به گفته آقای آوایی، پس از تکمیل پرونده و صدور کیفرخواست علیه این افراد، پرونده ها به دادگاه ارسال می شود.

وی گفت هر پرونده ای که به دادسرا ارجاع شود، در دادگاه مطرح و مورد رسیدگی قرار می گیرد و افزود "برای ما فرق نمی کند، چه افراد خودسر و جه دیگران.
پس از اعلام نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه (خرداد ماه)، تظاهرات اعتراضی در تهران و شماری دیگر از شهرهای ایران برگزار شد که واکنش خشونت آمیز ماموران دولتی و بازداشت صدها نفر، از جمله شماری از منتقدان دولت را در پی آورد.

تا کنون پنج جلسه محاکمه دستجمعی تعدادی از بازداشت شدگان، از جمله شماری از فعالان سیاسی و منتقدان سرشناس دولت، برگزار و جریان محاکمه از رادیو و تلویزیون دولتی ایران پخش شده است.
در این محاکمات، پس از قرائت کیفرخواست دادستان، که حاوی تحلیل های سیاسی و طرح اتهام هایی در این زمینه بوده است، متهمان سرشناس به اعتراف پرداخته و ضمن قبول کیفرخواست، معمولا اتهام های دیگری را علیه خود و گاه سایر افراد غیر مرتبط با پرونده ها مطرح کرده اند.
این دادگاه ها با انتقاد گسترده تعدادی از روحانیون سرشناس، فعالان سیاسی حقوقدانان و مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج ایران مواجه شده که نحوه برگزاری محاکمات، پخش تلویزیونی آنها و اعترافات متهمان علیه خود را مغایر روال قابل قبول دادرسی توصیف کرده و احکام دادگاه را بی اعتبار اعلام کرده اند.
در مقابل، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه های نماز روز عید فطر، این نوع محاکمه و اعتراف متهم به زیان خود را مورد تایید قرار داد هرچند گفت که وارد کردن اتهام علیه افراد غیرمرتبط با پرونده قابل قبول نیست.
در آخرین جلسه محاکمه از این نوع، گفته شد که به منظور رعایت قانون آئین دادرسی کشور، رسانه های همگانی اجازه ندارند اسامی متهمان را منتشر کنند هرچند در کیفرخواست دادستان، مشخصات کاملی از آنان وجود داشت و تلویزیون دولتی هم اعترافات را، البته بدون نشان دادن تصاویر نزدیک از چهره متهمان، پخش کرد.

'احکام تعدادی از معترضان به نتیجه انتخابات صادر شده است'

یک مقام قضایی جمهوری اسلامی از صدور رای دادگاه علیه شماری از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات خبر داده است.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - علیرضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران، در مصاحبه ای گفته است که دادگاه برای بیست نفر از متهمان حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری حکم صادر کرده اما این احکام هنوز قطعی نشده است.
به گفته اقای آوایی، متهمان هنوز حق اعتراض و تجدید نظر خواهی از این احکام را دارند و ممکن است آرای صادر شده در دادگاه تجدید نظر قطعی، تبدیل و یا نقض شود.
وی گفته است که به همین دلیل، اطلاع رسانی در مورد اسامی محکومان تا قبل از صدور رای نهایی، غیرقانونی و غیرمنصفانه است.
رئیس دادگستری استان تهران افزود که روند رسیدگی به اعتراضات به آرای فوق آغاز شده و ابراز امیدواری کرد که "در دادگاه تجدید نظر یک بررسی عادلانه و دقیق صورت گیرد و تلاش می شود که پرونده در دادگاه تجدید نظر، بررسی مجدد و تصمیمات قانونی اتخاذ شود."
در پاسخ به سئوالی در مورد برگزاری جلسات دیگری برای محاکمه بازداشتیان حوادث بعد از انتخابات، رئیس کل دادگستری استان تهران گفت که "احتمال می دهم در این خصوص دادگاه های زیادی نداشته باشیم و شاید یکی دو جلسه بیشتر از این دادگاه ها باقی نمانده باشد."
این مقام قضایی افزود که "البته این دادگاه ها با رعایت ترتیبات قانونی برگزار می شود" اما در این مورد توضیح بیشتری نداد و مشخص نکرد که آیا قرار است محاکمات بعدی هم به صورت دستجمعی برگزار و از تلویزیون پخش شود و یا اینکه روش دیگری به کار گرفته خواهد شد.
رئیس کل دادگستری تهران در مورد شمار کسانی که قرار است محاکمه شوند، نوع اتهامات آنان و تاریخ برگزاری دادگاه های بعدی نیز اظهار نظر نکرد.




انتشار روزنامه 'دنیای فوتبال' متوقف شد

بنا به تصمیم شورای سیاستگذاری روزنامه دنیای فوتبال، انتشار این روزنامه متوقف می شود.




 
روزنامه دنیای فوتبال که از پرطرفدارترین روزنامه های ورزشی ایران محسوب می شود، در ماه های اخیر با چند مورد شکایت از سوی شخصیت های مختلف در صحنه فوتبال ایران مواجه شده بود و قاضی مسئول رسیدگی به این شکایات روز 26 مهر را به عنوان زمان رسیدگی به اتهامات مطرح شده اعلام کرده بود.
به نظر می رسد گزارشی که اخیرا در این روزنامه درباره رواج خرافه در میان مربیان تیم های مختلف منتشر شده بود یکی از موارد حساسیت برانگیز بوده است.
همچنین گزارشی که روزنامه دنیای فوتبال درباره ساختار و نحوه تامین منابع مالی باشگاه سایپا منتشر کرده بود نیز باعث مطرح شدن شکایتی رسمی از سوی باشگاه سایپا علیه این روزنامه شد.
هرچند برخی منابع از صدور حکم توقف برای این روزنامه خبر داده بودند، اما به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقیف این روزنامه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: "روزنامه دنیای فوتبال از سوی این معاونت توقیف نشده است."
مسئولان این روزنامه نیز می گویند دستوری رسمی، به شکل کتبی یا شفاهی از سوی مسئولان امور مطبوعات در وزارت ارشاد جهت توقف انتشار دریافت نکرده اند.
کارشناسان روزنامه خصوصی دنیای فوتبال را نشریه ای توصیف می کنند که "جستجوگری را در دستور کار داشت" و تلاش می کرد جای خود را به عنوان نماینده دیدگاه اقشار جدی تر و تحصیل کرده تر در عرصه فوتبال باز کند.
هرچند سایت هواداران باشگاه استقلال تهران، روزنامه "دنیای فوتبال" را به عنوان یک روزنامه "منتقد دولت" معرفی کرده، این روزنامه در آخرین سرمقاله خود پیش از توقف انتشار تاکید کرده که "حوزه فوتبال باید از حوزه سیاست جدا باشد" و انتقاد کرده است که "فضای فوتبال هیچگاه از نگاه سیاسی مصون نبوده و ... بسیاری از موضوعات فوتبالی، سیاسی جلوه داده می شود."

این روزنامه در روزهای اخیر و در آستانه دیدار استقلال و پرسپولیس در روز دوم اکتبر (10 مهر) مدعی شده بود به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد نزدیک به دو سوم بلیط های این مسابقه که در ورزشگاه آزادی برگزار می شود، به فروش نخواهد رسید و به نیروهای انتظامی اختصاص یافته است.
تا کنون هیچگاه یک روزنامه ورزشی به حکم دولت ایران تعطیل نشده است و در صورتی که وجود حکمی در مورد توقف انتشار روزنامه دنیای فوتبال از سوی وزارت ارشاد ایران به اثبات برسد، این اولین مورد توقف انتشار یک روزنامه ورزشی به حکم دولت محسوب می شود