۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

استقبال آمریکا از 'همکاری' ایران با آژانس درباره مرکز اتمی جدید

استقبال آمریکا از 'همکاری' ایران با آژانس درباره مرکز اتمی جدید

آمریکا از این خبر که ایران قصد دارد به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از مرکز غنی سازی جدیدش را بدهد استقبال کرده و خواهان همکاری کامل ایران با آژانس شده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تایید کرده است که ایران به بازرسان آژانس اجازه بازدید از مرکز مذکور را خواهد داد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز در نیویورک گفته بود که مشکلی برای بازدید آژانس از مرکز غنی سازی یاد شده وجود ندارد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه (26 سپتامبر) در نیویورک از این تصمیم دولت ایران استقبال کرد.

او گفت آمریکا همواره از پیروی ایران از قوانین و مقررات بین المللی به ویژه از همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال می کند.
کاخ سفید آمریکا نیز با صدور بیانیه ای خواهان همکاری کامل و فوری ایران با آژانس در مورد مرکز غنی سازی جدید که بر اساس گزارش ها هنوز راه اندازی نشده، شده است.
کاخ سفید گفته است که آمریکا، روسیه و چین از تحقیقات کامل مقام های آژانس درباره مرکز غنی سازی مذکور حمایت می کنند.
دولت آمریکا ایجاد شفافیت کامل در مورد این مرکز را لازم دانسته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه بر مذاکره اتمی جدی و معنی دار با ایران تاکید کرد اما هشدار داد که ایران در صورت بی نتیجه بودن مذاکرات با فشار و انزوای بیشتر مواجه خواهد شد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، اتهام سری بودن این مرکز را رد کرده و گفته است که ایران یک سال و نیم زودتر از موعد مقرر وجود آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است.

گیتس: مرکز غنی سازی ایران را از نزدیک زیر نظر داشتیم

گیتس: مرکز غنی سازی ایران را از نزدیک زیر نظر داشتیم
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا وجود مرکز غنی سازی دوم در ایران را بخشی از روال به گفته او فریبکاری و دروغگویی دولت ایران در مورد برنامه اتمی این کشور ارزیابی کرده است.


او در عین حال تاکید کرد که نتیجه ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران همچنان به اعتبار خود باقیست.

وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه ای بی سی این کشور گفت که اظهارات اخیر باراک اوباما و اعلان خبر وجود مرکز غنی سازی جدید، لزوما با ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا را باطل نمی کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر گفته بود که اندازه و مشخصات مرکز غنی سازی مذکور که بر اساس گزارش ها، سال ها از آژانس بین المللی انرژی اتمی پنهان نگاه داشته شده بود، با یک برنامه صلح آمیز مطابقت ندارد.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 میلادی انتشار گزارشی اعلام کرده بودند که ایران کار طراحی سلاح اتمی و بخش نظامی برنامه اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرد و آن را از سر نگرفته است.
دنیس بلر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا (دی ان آی) 13 فوریه امسال اعلام کرده بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد این که آیا ایران در پی ساخت سلاح های هسته ای است یا خیر مطمئن نیستند.

در همین رابطه، وزیر دفاع آمریکا به شبکه ای بی سی گفته است که وجود مرکز غنی سازی مذکور که به گفته آمریکا هنوز تکمیل نشده، نشان دهنده این واقعیت است که ایران یک مرکز اتمی سری داشته و آن را اعلام نکرده بود.
ایران این اتهام را رد کرده است. به گفته محمود احمدی نژاد، ایران 18 ماه پیش از موعد قانونی وجود مرکز اتمی یاد شده را به آژانس اطلاع داده است.
اما رابرت گیتس گفت اگر ایران برنامه هسته ای صلح آمیز دنبال می کند چرا زمانی که کار ساخت و ساز مرکز یاد شده را شروع کرد آژانس را از این کار مطلع نکرد.

وزیر دفاع آمریکا این امر را بخشی از روال به گفته او فریبکاری و دروغگویی دولت ایران در مورد برنامه اتمی این کشور دانست.
ایران بارها با رد این اتهام ها، بر شفافیت و صلح آمیز بودن برنامه اتمی اش تاکید کرده است.
وزیر دفاع آمریکا بدون این که جزئیاتی درباره این که آمریکا چه زمانی از وجود مرکز اتمی یادشده مطلع شده خودداری کرد و فقط گفت که آمریکا آن را از نزدیک زیر نظر داشته است.
رابرت گیتس گفت نظر شخصی او این است که ایران قصد تولید سلاح اتمی را دارد، ولی تردید دارد که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به این هدف رسما تصمیم گرفته باشد.

ایران بارها با رد این اتهام تاکید کرده است که برنامه های اتمی این کشور جنبه نظامی ندارد. اما دولت اوباما بارها ایران را به تلاش برای دستیابی به "ظرفیت" تولید بمب اتمی متهم کرده است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران هشدار داده بود هرگونه موضع گیری باراک اوباما علیه مرکز غنی سازی جدید ایران، به فهرست مواردی که آمریکا به خاطر آن باید در آینده از ایران عذرخواهی کند اضافه خواهد شد.

رابرت گیتس در مصاحبه با شبکه ای بی سی با قاطعیت گفته است که آمریکا در این مورد از رئیس جمهوری ایران عذرخواهی نخواهد کرد.