۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

از خروج سلطانی برای دریافت جایزه حقوق بشر جلوگیری شد

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر که روز جمعه در فرودگاه تهران آماده پرواز به آلمان بود، ناگهان با ممانعت ماموران امنیتی مواجه شد.





به گزارش خبرگزاری آلمان مامورین امنیتی از پرواز آقای سلطانی جلوگیری کرده و گذرنامه او را نیز توقیف کردند.

عبدالفتاح سلطانی برای دریافت یک جایزه بین المللی حقوق بشر که امسال به او تعلق گرفته عازم آلمان بود.



مقام های آلمانی این اقدام ایران را محکوم کزدند

آقای سلطانی قرار بود روز یکشنبه این هفته طی مراسمی جایزه بین المللی حقوق بشر شهر نورنبرگ را که امسال به او تعلق گرفته است دریافت کند




در نورنبرگ اعلام شد با وجود این خبر ناخوشایند ، مراسم برگزار خواهد شد و خانم معصومه دهقان همسر آقای سلطانی به نیابت از او جایزه را دریافت خواهد کرد.



آقای سلطانی در یک گفتگوی تلفنی با بخش فارسی بی بی سی در مورد علت جلوگیری از پرواز خود گفت حدود 5 سال بود که هم گذرنامه اش توقیف بود و هم اجازه خروج از کشور را نداشت.



وی افزود با توجه به اینکه حکم برائت از همه اتهامات را دریافت کرده سرانجام حدود 10 روز پیش معاونت امنیت دادسرای تهران با فرستادن نامه ای به مقامات امنیتی اجازه داد گذرنامه او صادر شود و به او گفته شد می تواند به خارج از کشور مسافرت کند.



آقای سلطانی در ادامه مصاحبه خود گفت پس از انجام تشریفات دریافت گذرنامه و ویزا در ساعات بامدادی روز جمعه در فرودگاه امام خمینی حاضر شد ولی با وجود انجام همه تشریفات و حضور در سالن انتظار پرواز، ناگهان ماموران امنیتی گذرنامه اورا توقیف و مانع از سفرش به آلمان برای شرکت در مراسم اعطای جایزه شدند.



آقای سلطانی ، جلوگیری از خروج خود را از موارد نقض آشکار حقوق بشر در ایران خواند.



در مراسم روز یکشنبه فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان و یوآخیم هرمان وزیر کشور ایالت باواریا پیام هایی خواهند فرستاد.



اولریش مالی، شهردار نورنبرگ با دریافت خبر ممنوع الخروج شدن آقای سلطانی گفت: عمیقا متاسف و سزخورده است و این اقدام مسئولان ایرانی را محکوم می کند.



او افزود "خودسری های ماموران دولتی و نبود آزادی برای سفر از نشانه های بارز دیکتاتوری است."



شهردار نورنبرگ گفت" اکنون موقع آن است که اعطای جایزه حقوق بشر به آقای سلطانی را به شکل نمایانی برای آزادی و دمکراسی در ایران عنوان کنیم. "



این جایزه به عنوان واکنشی نسبت به جنایات رژیم ناسیونال سوسیالیست ها ی دوران هیتلر در نظر گرفته شده که اکنون برای ششمین باراعطا می شود و امسال به یک مدافع حقوق بشر در ایران ، عبدالفتاح سلطانی تعلق گرفت.



هیات داوران جایزه در اعطای این جایزه به آقای سلطانی به این استناد کرد که این وکیل دادگستری در محاکم از زندانیانی دفاع میکند که بدون توسل به خشونت خواهان آزادی هستند .



به گفته هیات داوران آقای سلطانی بی آنکه هراسی بدل راه دهد نقض حقوق بشر بوسیله دستگاه های حکومتی ایران را تذکرمی دهد

هیچ نظری موجود نیست: