۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

استقبال آمریکا از 'همکاری' ایران با آژانس درباره مرکز اتمی جدید

استقبال آمریکا از 'همکاری' ایران با آژانس درباره مرکز اتمی جدید

آمریکا از این خبر که ایران قصد دارد به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از مرکز غنی سازی جدیدش را بدهد استقبال کرده و خواهان همکاری کامل ایران با آژانس شده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تایید کرده است که ایران به بازرسان آژانس اجازه بازدید از مرکز مذکور را خواهد داد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز در نیویورک گفته بود که مشکلی برای بازدید آژانس از مرکز غنی سازی یاد شده وجود ندارد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه (26 سپتامبر) در نیویورک از این تصمیم دولت ایران استقبال کرد.

او گفت آمریکا همواره از پیروی ایران از قوانین و مقررات بین المللی به ویژه از همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال می کند.
کاخ سفید آمریکا نیز با صدور بیانیه ای خواهان همکاری کامل و فوری ایران با آژانس در مورد مرکز غنی سازی جدید که بر اساس گزارش ها هنوز راه اندازی نشده، شده است.
کاخ سفید گفته است که آمریکا، روسیه و چین از تحقیقات کامل مقام های آژانس درباره مرکز غنی سازی مذکور حمایت می کنند.
دولت آمریکا ایجاد شفافیت کامل در مورد این مرکز را لازم دانسته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه بر مذاکره اتمی جدی و معنی دار با ایران تاکید کرد اما هشدار داد که ایران در صورت بی نتیجه بودن مذاکرات با فشار و انزوای بیشتر مواجه خواهد شد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، اتهام سری بودن این مرکز را رد کرده و گفته است که ایران یک سال و نیم زودتر از موعد مقرر وجود آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: