۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در تهران می گوید که در مجمع پنج نوع ماهی در دریای خزر وجود دارد که خاویار تولید می کند. قدمت ماهی های خاویاری به ۴۰۰ میلیون سال قبل می رسد.


 

در پی فروپاشی اتحاد شوروی که انحصار دولتی صید ماهی خاویار را در چهار کشور روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از میان برداشت، صید بی رویه ماهی خاویار در این کشورها آغاز شد، تا آنجا که نسل این ماهی در دریای خزر در خطر انقراض قرار گرفته است.
کشورهای ساحلی دریای خزر برای حفظ نسل ماهیان خاویاری از چند سال پیش در صدد تعیین سهمیه برآمدند. بر این اساس کل کشورهای ساحلی می توانند سالانه ۹۰ تن ماهی صید کنند که از این میزان ایران با بیشترین سهم ۴۲ تن سهمیه دارد امابه گفته کارشناسان این سهمیه از سوی کشورها رعایت نمی شود.
محمد پورکاظمی، رئیس موسسه ماهیان خاویاری در رشت می گوید که کشورهای ساحلی دریای خزر در سال های اخیر اگرچه صادرات خاویار را کاهش داده اند اما توزیع آن را در بازهای داخلی و منطقه ای افزایش داده اند.
مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری ایران یک سال پیش نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می داد تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی یعنی ۱۲ سال دیگر ذخایر خاویار دریای خزر به صفر خواهد رسید.
علاوه بر صید بی رویه، آلودگی ناشی از استخراج نفت و گاز نیز از عوامل جدی تهدید کننده ماهی خاویار و دیگر آبزیان دریای خزر است.
ایران می گوید که برای حفظ ذخایر و منایع آبزی و جلوگیری از انقراض نسل برخی گونه ها نیازمند عزم جدی ملی و بین المللی کشورهای حاشیه دریای خزر است.

روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ایران کشورهای ساحلی دریای خزر هستند اما از میان این پنج کشور فقط روسیه و ایران محدودیت هایی برای صید ماهی خاویاری اعمال کرده اند



هیچ نظری موجود نیست: