۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

اولین دیدار رسمی رهبران اپوریسیون بعد از انتخابات

مهدی کروبی و میرحسین موسوی دیدار کردند





عکس پارلمان نیوز از دیدار مهدی کروبی و میرحسین موسوی


مهدی کروبی و میرحسین موسوی نامزدهای معترض انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران روز شنبه طی دیداری که در منزل آقای کروبی انجام شد بار دیگر صحت و سلامت انتخابات را زیر سوال برده اند.


اظهارات این دو نفر را سایت "تغییر" پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی که آقای کروبی دبیر کل آن است منتشر کرده است.


مواضع آقای کروبی و آقای موسوی در جریان حوادث پس از انتخابات عمدتا یکسان بوده است و هر دو آنها مشترکا در بسیاری از تجمعات اعتراض آمیز از جمله آخرین آنها - راهپیمایی روز قدس - شرکت کردند اما به نظر می رسد که این اولین دیدار رسمی آنها پس از انتخابات باشد.


در گزارشی که سایت "تغییر" از دیدار این دو چهره اصلاح طلب منتشر کرده هیچ یک چیزی در مورد گام ها و برنامه های بعدی خود نگفته اند.


در این دیدار که با حضور چند خبرنگار انجام شد مهدی کروبی و میرحسین موسوی هر دو به آنچه هدف گرفته شدن "فرزندان انقلاب" و "نیروهای انقلابی" دانستند اشاره کردند و از این تحولات و سایر اقدامات حکومت چه در مورد رای گیری و چه برخوردهای بعدی با مخالفان ابراز شگفتی کردند.


آقای کروبی رفتار با "نیروهای انقلاب" و دانشجویان را "عجیب و غریب" توصیف کرد و دستور اخیر استانداری تهران که به گفته او شورای شهر را از دیدار با خانواده های بازداشت شدگان منع کرده "بسیار غیرمتمدنانه" دانست.


آقای کروبی همچنین در اشاره به راهپیمایی روز قدس که صحنه اعتراضات مخالفان با شعارهایی چون "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" بود گفت: "اگرچه مساله اصلی ما در این روز فلسطین است اما من می پرسم که آقایان توضیح دهند که چه اتفاقی در کشور افتاده است که روز فلسطین ناگهان مردم دو دسته می شوند و عده ای نگرانی های خود را در شعارهایشان بازتاب می دهند؟".


دبیر کل حزب اعتماد ملی همچنین با شکایت از بی اعتنایی حکومت به اعتراضات مخالفان بار دیگر نتایج اعلام شده را زیر سوال برد و گفت: "آخر یک حرفی بزنید که کسی به شما نخندد. اگر راست می گویید در برابر ده ها ساعت انکار تقلب در رسانه ملی و فشار بر زندانیان بیگناه برای اعتراف، به ما وقت بدهید تا در تلویزیون دلایل و مدارک خود را ارائه دهیم."


دولت و رهبر ایران بر نتایج انتخابات صحه گذاشته و می گویند که در نظام جمهوری اسلامی امکان تقلب در آرا مردم وجود ندارد.


'اطلاعات غلط'


میر حسین موسوی نیز با اشاره به حوادث 13 آبان سال 1358 - روز اشغال سفارت آمریکا توسط نیروهای پیرو خط امام - گفت: "کسانی که آن حماسه را آفریدند، امروز در گوشه های زندان هستند و این طنز تلخی است که این روزها متاسفانه رخ داده است و من نمی دانم که چرا این مسائل و این اتفاقات در حال روی دادن است و چرا باید با نیروهای مومن انقلاب چنین کنند."


آقای موسوی همچنین دادگاه محاکمه اصلاح طلبان را یک "نمایش" با "اثرات منفی در جامعه" خواند و در مورد به حاشیه راندن شخصیت های "انقلابی" گفت: "در این چهار ساله اخیر رفتارهای نادرستی صورت گرفته است که همه نیروهای انقلاب یا به حاشیه رفته اند یا رغبتی برای کار ندارند. شما نگاه کنید و ببینید که چه تعداد وزیر و وکیل و نیروی انقلابی حذف شده اند. حاشیه انقلاب ما الان بزرگتر و مهم از متن آن شده است. چند رئیس جمهور داریم، چند وزیر داریم، نمایندگان، مدیران و نخبگان طراز اولی داریم که همه در حاشیه قرار گرفته اند. چرا باید این استعدادها همه حذف شوند؟".


مدام اطلاعات غلط به مردم می دهند و فکر می کنند که مردم باور می کنند. همین تعداد کشته های پس از انتخابات چند بار عوض شد؟ بعد می گویند تقلب در انتخابات دروغ است


میرحسین موسوی


محافظه کاران حاکم بر ایران از جمله آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی اصلاح طلبان را به دور شدن از "اصل انقلاب" متهم می کنند.


اما آقای موسوی مقام های حکومتی را متهم کرد با استفاده از تریبون های خود "نیروهای انقلاب" را تخریب می کند و گفت: "خصوصا آن که تریبون مقدس نماز جمعه اختصاص پیدا کرده است به تریبون یک جناح و تندروها برای حذف نخبگان و کسانی که نظر و رای دیگری دارند از هر وسیله استفاده می کنند."


احمد خاتمی و احمد جنتی امامان جمعه موقت تهران بارها از این تریبون به مخالفان حمله کرده اند و معترضان پس از انتخابات را اغتشاشگر خوانده اند.


آقای موسوی نیز مثل آقای کروبی بار دیگر نتایج انتخابات را زیر سوال برد: "مدام اطلاعات غلط به مردم می دهند و فکر می کنند که مردم باور می کنند. همین تعداد کشته های پس از انتخابات چند بار عوض شد؟ بعد می گویند تقلب در انتخابات دروغ است."


او در انتقادی شدید از فضای کشور گفت: "الان وضع به گونه ای شده است که هیچ کس نمی تواند از دولت انتقاد کند. هر کس حرفی بزند ولو از خودشان باشد با دشمن مرتبطش می کنند و ضدامام می خوانندش و برایش پرونده سازی می کنند."


او افزود: "من می پرسم شما که در انتخابات مجلس ششم 700 صندوق را ابطال کردید تا یک نفر را وارد مجلس کنید چرا چند صندوق را باز نمی کنید تا در یک برنامه زنده تلویزیونی مردم ببینند که چند تعرفه بدون سریال وجود دارد؟"


آقای موسوی ابراز امیدواری کرد که "دلسوزان نظام" تدبیر کنند و برای حل مشکلات گام بردارند زیرا "نمی توان آگاهی مردم را نادیده گرفت و به دانشجویان گفت دم نزنید چرا که دانشجویان فرزندان این مردم هستند و نیاز به پاسخ دارند."


اشاره آقای موسوی به نیاز به پاسخگویی به دانشجویان درحالی صورت می گیرد که در هفته های اخیر با بازگشایی دانشگاه ها، جو شماری از آنها ملتهب بوده و دانشجویان در دانشگاه های مختلف از دانشگاه تهران گرفته تا دانشگاه آزاد شهر کرد با سر دادن شعارهایی اعتراض خود را به گوش حکومت رسانده اند.


هیچ نظری موجود نیست: